Zarządzanie projektami jest wielopoziomowym procesem, w którym osoba nim kierująca realizuje celowe planowanie oraz kontrolowanie wszystkich zadań składających się na przebieg procesu. Kontroluje też właściwość przydzielanych zadań oraz środków i narzędzi potrzebnych do realizacji konkretnego projektu. Aby projekt miał szansę na powodzenie musi zastosować różnego rodzaju metody i techniki pomiaru zaawansowania projektu, jego kosztów i wymagań.
Spis Treści
Alokacja środków niezbędnych do projektu
Alokacja środków ważnych dla realizacji projektu zawiera: zasoby ludzkie, finansowe oraz wyposażenie. Podstawą dla zdefiniowania zarządzania projektem są trzy parametry: wymagania klienta zlecającego realizację projektu, koszt realizacji oraz czas w jakim musi on zostać wykonany.
Wzajemne oddziaływanie tych czynników zadecydują o ostatecznym kształcie projektu. Natomiast ścieranie się tych parametrów na wstępnym etapie projektu prowadzi do stworzenia zakresu projektu i jednocześnie określenia wymagań klienta względem samego projektu oraz osoby nim zarządzającej.
Zarządzanie projektami – czym jest?
Po zakończeniu pierwszego etapu ścierania się najważniejszych parametrów projektu powstają jasno zdefiniowane jego cechy:
- czas
- koszt
- jakość
Jednocześnie parametry te stają się podstawą do właściwego wykonania funkcji kierowniczych osoby kierującej całym projektem. Jasno zdefiniowane warunku umożliwiają kierownikowi projektu dokonanie:
- planowania, czyli dekompozycji projektu polegającego na dokonaniu jego podziału na poszczególne, jasno definiowane etapy realizacji
- zdefiniowania czasu realizacji, czyli określenia osi czasu dla każdego poszczególnego zadania i zasobów do połączenia wszystkiego w logiczną całość
- motywowania, w tym przydzielania zadań właściwym podmiotom, podejmowania decyzji
- koordynowania, czyli zapanowania nad sprawną realizacją całego projektu, zdefiniowania zależności pomiędzy poszczególnymi zadaniami
- monitorowania oraz kontrolowania, czyli śledzenia i nadzorowania przebiegu poszczególnych etapów i zmian jakie w nim postępują a także dokonywania analizy porównawczej pomiędzy założeniami a rzeczywistym postępem prac
Nie zawsze zarządzanie projektem spoczywa na kierowniku projektu. W zarządzaniu projektami rozpoznaje się dwa poziomy odpowiedzialności, jest to:
- poziom operacyjny czyli bezpośredni nadzór nad realizacją projektu spoczywający na kierowniku projektu
- poziom nadzorczy, czyli nadzór dokonywany przez właściwą dla projektu jednostkę organizacyjną nazywaną komitetem sterującym, może to też być właściwy dla projektu sponsor czy fundator; komitet sterujący może być strukturą stworzoną wewnątrz przedsiębiorstwa specjalnie dla realizacji danego projektu lub wszystkich projektów
Sponsor projektu powołuje go do życia a jednocześnie jest podmiotem uprawomocnionym do podejmowania decyzji o danym projekcie, włącznie z jego ostatecznym przyjęciem lub odrzuceniem, albo jego zamknięciem. Sponsor może też redefiniować budżet projektu oraz czas jego realizacji. Sponsor najczęściej też mianuje lub wybiera kierownika projektu.
Artykuł powstał we współpracy z Leadership Center |