Ból kręgosłupa – jak sobie z nim poradzić?

Ból kręgosłupa pojawia się najczęściej po czterdziestym roku życia, zwłaszcza osób prowadzących siedzący tryb życia. Niesie on ze sobą długofalowe konsekwencje i jeśli w porę nie podejmiemy odpowiednich środków zaradczych, to może stać się przyczyną poważnych problemów.

Na ból kręgosłupa narażone są zwłaszcza te osoby, które spędzają wiele czasu przed komputerem lub narażone są na dźwiganie dużych ciężarów. Szacuje się, że nawet ponad osiemdziesiąt procent społeczeństwa, w różnych etapach swojego życia, skarży się na ból pleców, który zazwyczaj jest wynikiem problemów z kręgosłupem.

Trudno się zatem dziwić, że dolegliwość ta uznawana jest już powszechnie za jedną z chorób cywilizacyjnych. Możemy jednak w pewien sposób zaradzić tej sytuacji i w dużej mierze wyeliminować przyczyny schorzeń kręgosłupa.

Dlaczego boli kręgosłup?

Szczególną ostrożność powinny zachować te osoby, które większość dnia czy to w pracy, czy w domu spędzają przy komputerze. Długie przesiadywanie przed komputerem wpływa na cały organizm. Pracując przy komputerze, jesteśmy bardziej narażeni na wystąpienie u nas w przyszłości: choroby zwyrodnieniowej stawów, nadciśnienia, otyłości.

Bóle kręgosłupa, jakie się pojawiają, prowadzą do osłabienia mięśni, bólu rąk i nóg, migren, a nawet zaburzeń słuchu czy bolesnych kłuć w okolicach żeber. Dzieje się tak, gdyż siedząc, obciążamy kręgosłup dwukrotnie mocniej niż wtedy gdy stoimy.

Dlatego kluczowe jest zachowanie właściwej postawy podczas pracy z komputerem. Nie powinniśmy więc wychylać zbytnio głowy, garbić się, pochylać nad biurkiem czy siedzieć w nienaturalnych pozycjach. Bardzo istotnym jest też robienie przerw co godzinę, wstawanie od biurka i drobne rozciąganie. Jeśli pracujemy siedząc, to doskonałym pomysłem jest jakakolwiek aktywność fizyczna, która jednak nie będzie dodatkowo obciążała kręgosłupa. Jest to na przykład pływanie czy nornic walking.

Warto także zadbać, aby nasza klawiatura stała w odległości piętnastu centymetrów od krawędzi biurka, tak by nadgarstki mogły na nim w całości spoczywać. Sam fotel, z którego korzystamy, musi też posiadać funkcje regulacji wysokości i kąta nachylenia oparcia. To natomiast powinno być dopasowane do kształtu pleców. Co godzinę powinniśmy robić sobie przerwę w pracy i wstawać zza biurka, aby przejść się przynajmniej na kilkadziesiąt metrów.

Nie daj się bólowi – działaj jak najszybciej

Kiedy pojawiają się pierwsze bóle kręgosłupa, nie należy też wpadać w panikę. Aktywność fizyczna, ćwiczenia oraz częstsze przerwy w pracy spowodują, że bóle osłabną, a jeśli poważnie zabierzemy się za rehabilitacje, to nawet zostaną całkowicie wyeliminowane. Nie znaczy to jednak, że możemy całkowicie lekceważyć sygnały, jakie wysyła nam nasz organizm.

Kręgosłup to jeden z najważniejszych elementów w całym naszym ciele. Kiedy dojdzie do zwyrodnienia, to poza pojawieniem się samego bólu, także ewentualne utrudnienia w ruchliwości oraz naszej aktywności. W skrajnych przypadkach mogą nawet doprowadzić do znacznego inwalidztwa i niemożności poruszania się.

Artykuł został przygotowany we współpracy z rehab-gdansk.pl
0 0 votes
Obsługa klient
0 0 votes
Szybkość
0 0 votes
Procedura
0 0 votes
Koszty
0 0 votes
Dostępna kwota
0 0 votes
przyznawalność
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments